Αυτοματοποίηση

Το σημαντικότερο στάδιο για την επίτευξη των στόχων που οδηγεί στην ολοκλήρωση της θεραπείας με επιτυχία.

Η αυτοματοποίηση απαιτεί την αλλαγή στην παλιά συνήθεια

Η αυτοματοποίηση απαιτεί την αλλαγή στην παλιά συνήθεια. Για να επιτευχθεί αυτή η αλλαγή  απαιτείται  μνήμη , αυτοέλεγχος, αποφασιστικότητα και επιμονή. Μα πάνω απ’ όλα απαιτείται η επίγνωση , να γνωρίζει ο μαθητής τι ακριβώς προσπαθεί να πετύχει.

Οι τεχνικές αυτοματοποίησης επιλέγονται από το λογοθεραπευτή ο  οποίος λαμβάνει υπόψη του την ηλικία , τον γνωστικό παράγοντα , την συγκέντρωση του παιδιού ,  τα ενδιαφέροντα του, το υλικό και την ενεργή συμμετοχή της οικογένειας. Στην θεραπεία των αρθρωτικών – φωνολογικών δυσκολιών οι λίστες  λέξεων , η ανάγνωση κειμένων είναι μόνο δραστηριότητες για την έναρξη της γενίκευσης.  Συνήθως  οι λογοθεραπευτές χρησιμοποιούν το παιχνίδι έτσι ώστε να πετύχουν φυσική αλληλεπίδραση  κατά τη διάρκεια των συνεδριών, δεδομένου ότι το παιδί συγκεντρώνεται στο παιχνίδι και οι λέξεις βγαίνουν αυθόρμητες.

Τα κλασσικά παιχνίδια το φιδάκι, η τρίλιζα ,το uno είναι κάποια από αυτά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Τα δικά μου αγαπημένα παιχνίδια για την επίτευξη της αυτοματοποίησης είναι τα παρακάτω

  • Σπασμένο τηλέφωνο

Λέω στο παιδί τη λέξη στόχο και εκείνο πρέπει να την πει δυνατά , εάν τη πει σωστά κερδίζει , εάν την πει λάθος χάνει. Αυτή η δραστηριότητα είναι ιδανική και για ομάδα.

  • Παιχνίδι μνήμης

Φωτοτυπώ τις   ίδιες εικόνες δυο φορές , τις κόβω και τις τοποθετώ πάνω στην επιφάνεια του τραπεζιού . Έπειτα τις αναποδογυρίζω και το παιδί πρέπει να βρει τα ζευγαράκια και να ονομάσει σωστά τις εικόνες.

  • Παραλλαγή το μπαούλο του κυρ Γιάννη

Ο Κυρ Γιάννης είναι ο ιδιοκτήτης ενός παλιού μπαούλου, που… δε μοιάζει με τα άλλα! Πράγματα μπαίνουν, πράγματα βγαίνουν γρήγορα και βιαστικά! Άραγε, θα μπορείς να τα θυμάσαι όλα στη σειρά; Τι γίνεται όμως, όταν στο παιχνίδι μπαίνει η Θεία Λένα και η Ανακατώστρα Μαϊμού; Τότε όλα δυσκολεύουν και ελπίζεις στη βοήθεια του Λευτεράκη, της Βασούλας και του Κλέφτη! Είναι όμως αρκετή;

Τα αντικείμενα που μπαίνουν και βγαίνουν, τα επιλέγουμε  ανάλογα με το φώνημα στόχο.

  • Παιχνίδια στον υπολογιστή .

Στην εφαρμογή word wall net υπάρχουν πολλές δραστηριότητες όπου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την γενίκευση των αρθρωτικών δυσκολιών .

  • Παντομίμα

Δείξτε στο παιδί με χειρονομίες τη λέξη  – στόχο. Έπειτα ζητήστε από το παιδί να ονομάσει αυτό που είδε. Το λεξιλόγιο είναι ανάλογο της ηλικίας του παιδιού , των ενδιαφερόντων και των γνώσεων του παιδιού.

  • Bowling

Τοποθετήστε κάτω από τις κορίνες κάρτες με   λέξεις στόχο . Στη συνέχεια παίξτε το παιχνίδι κανονικά . Κάθε φορά που το παιδί ρίχνει κάτω μια κορίνα μαζεύει τη κάρτα και  φτιάχνει πρόταση με την λέξη -στόχο.

  • Παιχνίδια ρόλων.
  • Φτιάξτε μια ιστορία είτε με story cubes , είτε με κάρτες , είτε με ζωγραφιά.
  • Κολλάζ : Κόψτε εικόνες από φυλλάδια (π.χ σούπερ μαρκετ) που ξεκινούν ή εμπεριέχουν το φώνημα στόχο και κολλήστε τις εικόνες σε ένα χαρτόνι.
  • Συνδυάστε τον ήχο στόχο με ένα σύμβολο π.χ το φώνημα /σ/ με το φίδι , ζωγραφίστε και κολλήστε φίδια σε διάφορα σημεία του σπιτιού έτσι ώστε να του υπενθυμίζουν. Μπορείτε να κάνετε ένα μικρό φίδι ζωγραφιά στο χέρι του έτσι ώστε να το θυμάται όλη μέρα.

Για περισσότερες ιδέες, σχετικά με το πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αυτοματοποίηση τις νέες δεξιότητες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

                                               

Μιχαλοπούλου Δήμητρα
Λογοθεραπεύτρια , MEd