Πότε απευθυνόμαστε σε ένα λογοθεραπευτή;
Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού περνά μέσα από στάδια.
Ο λογοθεραπευτής είναι ο καταρτισμένος ειδικός για να αξιολογήσει την γλωσσική εξέλιξη του κάθε παιδιού σε σχέση με τη χρονολογική του ηλικία.
Απευθυνθείτε σε έναν λογοθεραπευτή εάν το παιδί σας παρουσιάζει κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά γα την αξιολόγηση της γλωσσικής του ανάπτυξης.
- Δεν ανταποκρίνεται στο όνομα του.
- Δεν έχει συγχρονισμένη βλεμματική επαφή ή είναι μικρής διάρκειας.
- Δεν εκφράζει τις ανάγκες του και δεν υπάρχει πρόθεσης επικοινωνίας.
- Χρησιμοποιεί μη λεκτική επικοινωνία για να εκφραστεί.
- Χρησιμοποιεί επαναλαμβανόμενες στερεοτυπικές προτάσεις για να εκφράσει μία επιθυμία.
- Το παιχνίδι του δεν είναι οργανωμένο, οι ενέργειες είναι αποσπασματικές χωρίς να δημιουργεί ένα σενάριο με αρχή – μέση – τέλος.
- Δεν κατανοεί και δεν εκτελεί εντολές.
- Δεν ολοκληρώνει δραστηριότητες.
- Κατανοεί τα πάντα αλλά δεν μιλάει.
- Δεν διηγείται απλά γεγονότα.
- Δεν είναι καταληπτή η ομιλία του από τρίτους.
- Δεν χρησιμοποιεί πλούσιο λεξιλόγιο.
- Εκφράζεται με μικρές προτάσεις 2-3 λέξεις.
- Ο λόγος του χαρακτηρίζεται από γραμματικά και συντακτικά λάθη.
- Επαναλαμβάνει τη πρώτη συλλαβή από μια λέξη.
- Επιμηκύνει τον πρώτο ήχο μίας λέξης Δεν αρθρώνει σωστά όλα τα φωνήματα.
Εάν σας απασχολεί η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό. Μην επαναπαυθείτε διότι η έγκυρη διάγνωση και η έγκυρη πρόληψη οδηγούν στην αποκατάσταση των δυσκολιών.
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση , διάγνωση και αντιμετώπιση των δυσκολιών στην ανθρώπινη φωνή , ομιλία , λόγο(γραπτό και προφορικό) στην επικοινωνία και στην κατάποση.
Συστήνεται σε παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολία στους παρακάτω τομείς:
- Στη Φωνολογία – Άρθρωση
- Στη λεκτική κατανόηση και έκφραση
- Στην γραμματική και στην σύνταξη
- Στην πραγματολογία και την σημασιολογία
- Στην ροή της ομιλίας
- Στην επικοινωνία
- Στην κατάποση
- Στη φωνή
Πιο συγκεκριμένα, o λογοθεραπευτής ασχολείται με παιδιά που έχουν διαγνωσθεί με
- Αρθρωτικές Δυσκολίες
- Φωνολογικές δυσκολίες
- Γλωσσικές και ειδικές γλωσσικές διαταραχές
- Διγλωσσία
- Διαταραχές της ροής της ομιλίας (Τραυλισμός , Βατταρισμός)
- Αναπτυξιακές διαταραχές (Φάσμα του αυτισμού)
- Γλωσσικές διαταραχές που συνυπάρχουν με Νοητική Υστέρηση
- Δυσκολίες σίτισης και κατάποσης
- Μαθησιακές Δυσκολίες
- Διαταραχές φωνής
- Λοιπά Σύνδρομα
Αλλά και με ενήλικες που έχουν υποστεί
- Eγκεφαλικό επεισόδιο
- Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις μετά από ατύχημα
- ή πάσχουν από νευροεκφυλιστικές νόσους (Alzheimer, Parkinson)
- Διαταραχή τη ροή της ομιλίας
- Διαταραχές φωνής
Σκοπός της λογοθεραπείας είναι:
Πρόληψη, Πρόγνωση
Στα πλαίσια της πρόληψης των δυσκολιών που είναι πιθανών να αντιμετωπίσει ένα παιδί δημιουργούμαι συνεργασίες με σχολικά πλαίσια και ενημερωτικές συναντήσεις έτσι ώστε να ακούσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεται και να σας καθοδηγήσουμε κατάλληλα για να έχουμε τη καλύτερη δυνατή πρόγνωση .
Λογοθεραπεία και Αξιολόγηση
Ο λογοθεραπευτής κατά την πρώτη συνεδρία οροθεραπείας , μέσω του παιχνιδιού δημιουργεί ένα κλίμα σεβασμού, εμπιστοσύνης και αποδοχής ,καλλιεργώντας την θεραπευτική σχέση. Δημιουργεί μια ατμόσφαιρα κατάλληλη για το παιδί έτσι ώστε να αναδειχθούν ,κατά την αξιολόγηση της λογοθεραπείας , οι ικανότητες και οι αδυναμίες του παιδιού . Τα σύγχρονα , κατάλληλα και επιστημονικά τεκμηριωμένα εργαλεία βοηθούν για την σωστή συλλογή πληροφοριών σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης της ομιλίας, του λόγου και της επικοινωνίας. Για την αξιολόγηση χρησιμοποιούνται τα εξής εργαλεία: Φωνολογικό- Αρθρωτικό τεστ , Μέταφων τεστ ,Δοκιμασία γλωσσικής αντίληψης και έκφρασης, Εικόνες δράσης,PLS (Preschool Language Scale)-Προσχολικής Ηλικίας, DLS (DerbyshireLanguageScheme).
Λογοθεραπεία και Παρέμβαση
Η παρέμβαση στον τομέα της Λογοθεραπείας στηρίζεται στα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Ακολουθώντας τα τυπικά στάδια ανάπτυξης , βήμα βήμα ,ιεραρχούμε της στόχους μας . Ανάλογα με τις ατομιικές ανάγκες του κάθε παιδιού και της οικογένειας, δημιουργούμε ένα πρόγραμμα απόλυτα προσαρμοσμένο στους στόχους που θέτουμε. Κατά τη διάρκεια του θεραπευτικού προγράμματος επιδιώκουμε τη συνεργασία του γονέα και την εκπαίδευση του έτσι ώστε να καθοδηγηθεί και με κατάλληλες τεχνικές να προάγει την ομιλία ου παιδιού του.
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την αποκατάσταση είναι Pecs, Macaton, TEACCH , Scerts Model , Video modeling ,ΤΗΕ DIR/ FLOORTIME APPROACH ,Μέθοδος Άγγιξε και Πες, Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ), Κοινωνικές Ιστορίες, Comic strips conversations
Συμβουλές από το Λογοθεραπευτή προς τους γονείς για να προάγουν την ανάπτυξη της ομιλίας του παιδιού τους.
Αναγνωρίζοντας την αγωνία ενός γονέα για την ανάπτυξη της ομιλίας του παιδιού θα σας αναφέρω μερικές γενικές οδηγίες για το πώς θα μπορούσατε να προάγετε την ομιλία του παιδιού σας. Οι οδηγίες διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του κάθε παιδιού .
Αρχικά θα πρέπει να θυμάστε ότι δεν είναι βοηθητικό να μιλάτε στο παιδί σας με μπεμπεκίστικο τρόπο. Προτιμήστε ένα φιλικό , ήρεμο και ζεστό τρόπο. Σε περίπτωση που το παιδί βρίσκεται σε βρεφική ηλικία μέχρι 6 μηνών προτιμήστε να του τραγουδάτε, μιμηθείτε τους ήχους που ακούγονται από το περιβάλλον, ονομάστε αυτά που κάνει και τα οικεία πρόσωπα .
Αν το παιδί σας είναι 12 μηνών προσπαθήστε να χρωματίζετε τη φωνή σας . Οι μελωδίες το βοηθούν να κατανοήσει καλύτερα τη γλώσσα και να την χρησιμοποιήσει πιο κατάλληλα. Προάγετε την αμοιβαία αλληλεπίδραση όπως το χαμόγελο , το κοίταγμα. Παίξτε επαναλαμβάνοντας τα μπαμπαλίσματα και τις κραυγές που βγάζει.
Σε ηλικία 2 ετών δώστε έμφαση στο λεξιλόγιο του. Για να αναπτυχθεί το λεξιλόγιο του επιδιώξτε να του εξηγείτε τις λέξεις που δεν κατανοεί. Επαναλάβετε σωστά τις λέξεις που δεν καταφέρνει να τις πει σωστά.
Στην ηλικία των 3 ετών προάγετε την αφήγηση μικρών ιστοριών, χρησιμοποιείτε παραμύθια με εικόνες η τα αναμνηστικά άλμπουμ φωτογραφιών που πρωταγωνιστή το ίδιο το παιδάκι. Βοηθήστε το να εκφράσει τα συναισθήματα του .
Στην ηλικία των 4 ετών γίνετε παράδειγμα στο παιδί σας, διαβάστε του ιστορίες , διηγηθείτε του ιστορίες έτσι ώστε να σας μιμηθεί και να σας διηγηθεί και εκείνο. Προωθήστε το προφορικό και γραπτό λόγο .
Θυμηθείτε ότι στην ηλικία των 5 ετών θα πρέπει το παιδί σας να μιλάει σαν ενήλικας. Κύριο εργαλείο αλληλεπίδρασης και εξέλιξης του παιδιού είναι το παιχνίδι.
Σε περίπτωση ανησυχίας περί της ανάπτυξης της ομιλίας του παιδιού σας επικοινωνήστε μαζί μας για να σας λυθούν τυχόν απορίες και να σας δοθούν εξατομικευμένες συμβουλές.
Συχνές Ερωτήσεις
- Πόσο διαρκεί μια συνεδρία ;
Η διάρκεια κάθε συνεδρίας είναι 45 λεπτά.
- Πόσες συνεδρίες λογοθεραπείας πρέπει να γίνονται μέσα στην εβδομάδα;
Για την γρηγορότερη εξέλιξη του παιδιού συνήθως πραγματοποιούνται δυο συνεδρίες εβδομαδιαίως. Ωστόσο το πρόγραμμα του κάθε παιδιού είναι εξατομικευμένο, καθορίζεται και διαμορφώνεται σύμφωνα με τις ατομικές ανάγκες .
- Ποιες μεθόδους χρησιμοποιεί ο λογοθεραπευτής για την αποκατάσταση των δυσκολιών στην επικοινωνία , ομιλία- λόγο;
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι ποικίλοι. Ο τρόπος αντιμετώπισης του κάθε περιστατικού είναι αποτέλεσμα προϊόντος της αξιολόγησης και των αναγκών του εκάστοτε παιδιού.
- Η λογοθεραπεία διαφέρει από την εργοθεραπεία;
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές της ανθρώπινης φωνής , ομιλίας, επικοινωνίας, λόγου και κατάποσης. Σε αντίθεση η εργοθεραπεία όπου ασχολείται με την αδρή και λεπτή κινητικότητα, την διάσπαση προσοχής και οργάνωσης και τις διαταραχές του αισθητηριακού συστήματος.
Συνεργάζεστε με τα ταμεία; Θα αποζημιωθούμε από τον ασφαλιστικό φορέα για τις λογοθεραπείες;
Ο γονέας που παρακολουθεί πρόγραμμα παρέμβασης στο χώρο προσκομίζοντας το χαρτί της γνωμάτευσης και έγκρισης των θεραπειών παραλαμβάνει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και τα καταθέτει στον ασφαλιστικό φορέα για αποζημίωση.
Το παιδί μου είναι τριών ετών ,κατανοεί τα πάντα αλλά δεν μιλάει .Πρέπει να ανησυχήσω ;
Στην ηλικία των 3 ετών σύμφωνα με τα ορόσημα ανάπτυξης το παιδί θα πρέπει να δημιουργεί μικρές προτάσεις, να κάνει ερωτήσεις και να χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και προθέσεις.
Στην περίπτωση που δεν παρατηρείται την ανάπτυξη των παραπάνω δεξιοτήτων χρήσιμο θα ήταν να αναζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού.