Στάδια ανάπτυξης του λόγου και της ομιλίας

0- 5 μηνών

  • Γελά , κλαίει
  • Παράγει διάφορους ήχους ( κυρίως φωνήεντα )
  • Το μωρό αντιδράει στους ήχους , εντοπίζει και στρέφει το κεφάλι του στην πηγή τους
  • Διακρίνει τους ήχους
  • Εστιάζει στον ομιλητή
  • Διαφοροποιεί το κλάμα για να εκφράσει τις διάφορες ανάγκες
  • Επαναλαμβάνει συχνά τον ίδιο ήχο
6-11 μηνών

  • Αντιλαμβάνεται απλές οδηγίες
  • Λέει ” μαμά” και “μπαμπά “
  • Ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματος  του
  • Κατανοεί την άρνηση  ( ναι ) και την κατάφαση ( όχι )
  • Παράγει ήχους που μοιάζουν με λέξεις
  • Αρχίζει να μιμείται ήχους από το περιβάλλον του
  • Χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς ήχους
  • Συνδυάζει ήχους για να σχηματίσει συλλαβές
  • Επικοινωνεί μη λεκτικά χρησιμοποιώντας χειρονομίες
12- 17 μηνών

  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις ( 2-3)
  • Ονομάζει οικεία αντικείμενα και πρόσωπα
  • Λέει το όνομα του
  • Αντιλαμβάνεται προτάσεις και  εκτελεί σύνθετες οδηγίες
  • Κουνάει το χέρι για να χαιρετήσει
  • Επαναλαμβάνει λέξεις
  • Κάνει ερωτήσεις με δυο λέξεις μαζί
  • Αρχίζει να βάζει 2 λέξεις μαζί
  • Διαφοροποιεί τους ήχους που παράγει σε διαδοχικές συλλαβές
  • Αναπτύσσει πρωτοβουλία έναρξης παιχνιδιού
18-23 μηνών

  • Δείχνει τα μέρη του σώματος  του
  • Κατανοεί ρήματα
  • Το παθητικό του λεξιλόγιο είναι τουλάχιστον 10 λέξεων και το χρησιμοποιεί αυθόρμητα
  • Κατονομάζει ορισμένα αντικείμενα
  • Χρησιμοποιεί την προσωπική αντωνυμία
24 – 35 μηνών

  • Χρησιμοποιεί 20-50 λέξεις ( 2 χρονών)
  • Λέει προτάσεις με 4 – 5 λέξεις
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί ρήματα , γενική κτητική , πληθυντικό και προθέσεις
  • Καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις , απλές ιστορίες
  • Ακούει ιστορίες από βιβλία με εικόνες
  • Φτιάχνει προτάσεις με άρνηση ( π.χ όχι πάω)
  • Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί φτάνει μέχρι 300 λέξεις

Χρησιμοποιεί ερωτήσεις με “τι”, “που”, “γιατί”

Αντιλαμβάνεται χωρικές , ποσοτικές ,περιγραφικές έννοιες

Κατανοεί αρκετές αντωνυμίες

 

3-4 χρονών

  • Έχει καθαρή άρθρωση ( μερικά παιδάκια δε λένε καθαρά το ” σ” και το “ρ”
  • Η ομιλία του παιδιού σας πλησιάζει περισσότερο αυτήν των ενηλίκων σε συντακτικό και γραμματική
  • Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα
  • Μπορεί να πει μια ιστορία και να μεταφέρει ιδέες
  • Το λεξιλόγιο του ανέρχεται περίπου στις 1000 λέξεις ενώ χρησιμοποιεί μέχρι και 500λέξεις
  • Φτιάχνει προτάσεις 3-4 λέξεων και επαναλαμβάνει προτάσεις οι οποίες είναι πιο ολοκληρωμένες
  • Αντιλαμβάνεται προθέσεις
  • Τραγουδάει τραγούδια
  • Καταλαβαίνει τις έννοιες “νύχτα” , “μέρα”
  • Κατανοεί αρνήσεις
  • Μιλάει για συμβάντα που δεν είναι του παρόντος
  • Συγκρίνει αντικείμενα και συμπληρώνει αναλογίες
  • Εξάγει συμπεράσματα και απαντάει σε ερωτήσεις που εισάγονται με το “πότε”

 

4-5 χρονών

  • Αναγνωρίζει βασικά σχήματα
  • Κατανοεί σύνθετες οδηγίες
  • Αντιλαμβάνεται την παθητική φωνή
  • Συγκρίνει ζώα
  • Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από  τα φωνήματα λ/ρ/σ
  • Ρωτάει “ποιος ” , “γιατί”
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 -5 λέξεων
  • Περιμένει τη σειρά του
  • Μετράει τουλάχιστον έως το 5
  • Περιγράφει μια διαδικασία , κατηγοριοποιεί και κατονομάζει συνειρμικά
  • Δίνει ορισμούς λέξεων
  • Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • Ενώνει δυο προτάσεις με το “και”
  • Χρησιμοποιεί αόριστο χρόνο
5- 6 ετών

  • Γνωρίζει βασικές αντίθετες έννοιες ( μικρό – μεγάλο , ίδιο – διαφορετικό)
  • Αντιλαμβάνεται χρονικές  έννοιες  “σήμερα, αύριο , χθές “
  • Κατανοεί επιθετικούς προσδιορισμούς
  • Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα τους καθαρά
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
  • Αναπαράγει  μια ιστορία με τη  βασική της πλοκή
  • Αφηγείται μια ιστορία δίνοντας την αρχή -μέση , τέλος
  • Δημιουργεί ερωτήσεις για να αποσπάσει πληροφορίες
  • Χρησιμοποιεί 2200 λέξεις καθώς  και επίθετα
  • Χρησιμοποιεί γραμματικούς χρόνους ( μέλλοντα)
7 -11 ετών

  • Αποκτά λογική σκέψη
  • Προσθέτει και αφαιρεί ως το 5
  • Ξαναλέει μια ιστορία με οπτική στήριξη
  • Κατασκευάζει ουσιαστικά από ρήματα
  • Χρησιμοποιεί συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό
  • Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς
  • Μπορεί να  προσαρμόσει τον τρόπο που μιλάει με βάση την ηλικία, το επίπεδο , τις γνώσεις , τη σχέση του με το συνομιλητή